تبلیغات
╜╗╜╗ کارشــــــــــــــــــــــــــناســــــــــــــــــــے ╜╗╜╗ - مصاحبه با استاد حبیب وند پیرامون درس زبان عمومی در کنکور کاردانی به کارشناسی
╜╗╜╗ کارشــــــــــــــــــــــــــناســــــــــــــــــــے ╜╗╜╗
تازه های کنکور ◄ کارشناسی ارشد ◄ کاردانی به کارشناسی ◄ کاردانی ◄دانلود جزوات کنکوری
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


وقتی می توانم به سر قله برسم چرا در دره بمانم مگر آدم چند بار زندگی خواهد کرد

مدیر وبلاگ : Rahmat khosh parvaz
نویسندگان
نظرسنجی
دوستان عزیز دوست دارید مطالب وبلاگ بیشتر در چه زمینه هایی باشند؟






سوابق آموزشی، شغلی خود را در زمینه کنکور کاردانی به کارشناسی بفرمایید.

چیزی حدود 15 سال است درس می دهم. شاید جزء اولین اساتیدی بودم كه توی زمینه كاردانی به كارشناسی درس دادم. اولین دوره، دوره آموزشی در موسسه آموزشی ره آوران بود. پشت سرش موسسه های متفاوتی بود؛ سیمای دانش بود بعد پارسه، ماهان و دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه جهاد دانشگاهی تهران، الزهرا و غیره.

 جزوات و کتابهایتان را لطفاً برای این درس معرفی بفرمایید.

كتابهایی كه تا حالا نوشتیم در زمینه زبان چیزی حدود 5 تا زبان است؛ یكی زبان عمومی كاردانی به كارشناسی، دانشگاه كاردانی به كارشناسی انتشارات گسترش علوم پایه است كه پر فروش ترین كتابمان هم همان است كه چاپ بیستم است، كتاب واژگان زبان عمومی كاردانی به كارشناسی، كتاب مجموعه سوالات كاردانی به كارشناسی، كتاب فلش كارت های لغت كاردانی به كارشناسی است، همه این ها مال انتشارات گسترش علوم پایه است. جلد اول زبان عمومی شامل مجموعه ای از درس هست كه درس از زبان مولف به صورت كاملاً طبقه بندی شده، مثلاً این درس زبان عمومی در قالب 27 فصل تا 28 فصل به دانش آموزان تدریس می شود؛ بر اساس طبقه بندی كاملا طبقه بندی درسی هست، مثلاً یك بخشی داریم به نام ضمیر؛ مطلب را درس دادیم پشت سرش نمونه تستها از سال 68 تا سال 86 گردآوری شده با پاسخ نامه كاملاً تشریحی؛ به عبارت بهتر می شود گفت این كتاب كاملاً تفكیك موضوعاتی است كه در كنكور آمده؛ درس از زبان مولف، تستهای دوره های گذشته كنكور به اضافه پاسخنامه تشریحی كه در 27 تا 28 فصل خرد شده و در آخر كتاب نمونه سوالات دوره قبل است. جلد دوم این كتاب كه به نام واژگان زبان عمومی هست تخصصش بیشتر دانشگاه سراسری هست در صورتی كه جلد اول تخصصش بیشتر آزاد و بعد هم سراسری هست اما جلد دوم كه به نام واژگان است ما فقط این كتاب را تالیف كردیم برای دانشجویان دانشگاه سراسری كه ویژگی این كتاب این است كه لغت روی بخش لغت كار می كند نه بخشهای دیگر؛ فقط تخصصش لغت است كه لغتها در قالب چیزی حدود 1200 تست در قالب 10 درس به اضافه 4000 كلمه در آخر كتاب هم ارائه شده و چندین نمونه سوال هم داده شده پس واژگان تخصصش دانشگاه سراسری هست فقط تخصص لغتی دارد در صورتی كه جلد اول هم آزاد هست هم سراسری؛ بیشتر برای آزاد كارایی اش بالاتر است ولی برای سراسری هم باید خوانده شود. البته ما كتاب دیگری به نام فلش كارت به اضافه Flash Book ارائه دادیم. فلش كارت باز هم تخصصش و Flash Book هم تخصص اینها روی لغت هست كه مقطعشان مقطع دبیرستان هست و به اضافه جلدهای دومش مقطع دانشگاهی.

داوطلبانی كه هدفشان قبولی در كنكور آزاد است برای بخش وا‍ژگان باید از جلد دوم استفاده كنند؟

جدیداً ما برای كسانی كه هدفشان دانشگاه آزاد هست جلد اول كه به نام زبان عمومی هست چرا، چون زبان عمومی تخصصش گرامر هست و دانشگاه آزاد بیشتر گرامر سوال می آید؛ 70 درصد سوالات دانشگاه آزاد گرامر هست 30 درصدش لغت هست در نتیجه ما بخش 30 درصد را عموماً به بچه ها پیشنهاد می دهیم كه كتاب فلش كارتهای لغت جلد اول و Flash Book پیش دانشگاهی 1 و 2 را مطالعه كنند. فلش كارتهای جلد اول شامل لغتهای پایه است. لغتهای دبیرستان و Flash Book هم همین هست. Flash Book یك كتابی است با طرح جدید كه سبك خودمان هست كه شامل لغتهای سال سوم، اول و دوم پیش دانشگاهی است. ما برای دانشگاه آزاد به بچه ها فقط می گوییم لغتها تا دبیرستان را مطالعه كنند اما برای دانشگاه سراسری باید جلدهای دوم و سوم را هم مطالعه كنند چون بیشتر دانشگاه سراسری یك چیزی حدود 75 تا 80 درصد دانشگاه سراسری لغت هست در نتیجه چون تخصصی می شود باید جلد دوم واژگان به اضافه فلش كارتهای جلد 1 و 2 را مطالعه كنند.

رفرنسهای این درس را اگر وجود دارد بفرمایید.

رفرنس خاصی وجود ندارد؛ رفرنسش با توجه به تجربیاتی كه ما 15 سال گذشته داشتیم حدس می زنیم آن چیزی كه توی سوالات بارز و مشخص است بر اساس تجربه نشان می دهد كه یك چیزی حدود 40 تا 50 درصد سوالات از دبیرستان می آید. چرا؟ چون بچه های كاردانی به كارشناسی تا سال دوم دبیرستان یعنی كلاس 10 یا 11، سال دوم دبیرستان فقط زبان دارند به عبارتی سال سوم و پیش دانشگاهی را نمی خوانند. چون نمی خوانند از این قسمتها برایشان سوال می دهند. پس سوالات اینها را می شود گفت برای بچه های كاردانی به كارشناسی به ویژه مقطع سراسری، پیش دانشگاهی یك بخشی از سوالات است؛ می شود گفت یك چیزی حدود 40 تا 50 درصد سوالات را شامل می شود، بخش دوم كتابهای دانشگاه است. كتابهای دانشگاه شامل كتابهایی مانند A Basic Course In English Reading است. كتاب دیگری هست به نام 504 واژه یا 504 كلمه. كتاب دیگری هست به نام لغتهای ضروری برای امتحان تافل Essential Words For Toefl Exam . كتاب دیگری هست به نام 601 كلمه؛ می شود گفت سوالات بر اساس این می چرخد. در نتیجه بخش لغت از این قسمت است. بخش گرامر هم فقط همان كتاب گرامر است كه به شما گفتم به نام زبان عمومی كه تالیف خودم هست.

پیشنهاد می كنید كه داوطلبان علاوه بر مطالعه كتاب خودتان این كتابهایی كه نام بردید را هم مطالعه كنند؟

برای كسانی كه در دور اول دانشگاه سراسری شركت می كنند، بله باید مطالعه كنند. كسی كه هدفش 100 است به عبارتی قسمت گرامر را كه می خواند، اما برای بخش لغت چیزی كه من می توانم بگویم، طبقه بندی به این شكل هست: گرامر 25 درصد برای دانشگاه سراسری، 30 تا 40 درصد اضافه كنیم به این 25 درصد یعنی لغتهای پیش دانشگاهی می شود 65 درصد، 65 درصد تا پیش دانشگاهی، 35 درصد شامل اولویت را اگر طرف بخواهد بگذارد اول 504 را بخواند، كتاب واژگان است، جلد دوم كتاب زبان عمومی خودم یعنی انتشارات گسترش علوم پایه. با این 2 تا می شود گفت به یك حد نصاب خیلی خوب می رسد پس مرور می كنیم، گرامر زبان عمومی یا همان جلد اول 25 درصد سوالات برای دانشگاه سراسری، دبیرستان، لغتهای دبیرستان 40 درصد، تا اینجا 65 درصد، 35 درصد لغتهای باقی مانده اختصاص پیدا می كند به كتابهای دانشگاهی كه شامل جلد دوم كتاب واژگان خودم، زبان عمومی كاردانی به كارشناسی و كتاب 504 كلمه.

یعنی اینكه تستهای واژگان كنكورهای سراسری چند سال اخیر تماماً از این كتابها بوده است؟

حدوداً بر اساس این 4-5 منبعی كه گفتم. اگر شخص بتواند زمان خاصی هم داشته باشد كتابی به نام Essential Words For Toefl Exam و كتاب 601 را هم می تواند بخواند اما اگر نداشت با این 3-4 عنوان می تواند مطالبش را ببندد.

در مورد جایگاه این درس در قبولی داوطلبان كنكورهای مختلف سراسری، آزاد و علمی كاربردی بفرمایید.

توی علمی كاربردی حوزه سوالات اینها در حد دبیرستان، اندكی بالاتر از دبیرستان است. ضریبش هم كه 1 است. توی دانشگاه آزاد و سراسری هم باز ضریبش 1 است اما یك اشتباهی كه بعضیها می كنند تراز را با ضریب اشتباه می كنند. زبان، ادبیات و معارف ترازی به نام 3000 را دارد كه از این 3000 تا كلیه درسهای تخصصی و عمومی ترازی به نام 10000 دارد كه از این 10000 تا 3000 تای آن به دروس عمومی است و 1000 تا از این 3000 تا به درس زبان است. اكثر بچه ها درس ادبیات و معارف را می زنند، اما زبان را نمی زنند. حالا كسی اگر بیاید درسی به نام زبان را بزند یك نوع برگ برنده دارد؛ برگ برنده اش این است كه بقیه درس معارف و ادبیات را می زنند، ایشان هم می زند، اما زبان را هر كسی نمی زند در نتیجه تسلط به این درس باعث موفقیت و قبولی در دانشگاه های متفاوت می شود.

برای یادگیری كامل زبان عمومی چه روشی را پیشنهاد می كنید؟

روشی برای یادگیری، بخش گرامر كه یك وضعیت مشخص دارد؛ یك قالب و چار چوب خاصی دارد. اما بخش لغت ما به بچه ها فلش كارت را می دهیم با Flash Book، داخل فلش كارت و Flash Book به ویژه كتاب Flash Bookمان كه یك روش ابداعی است و انحصاری هست در جهان، داخل كتاب یك روشهای خاصی برای یادگیری لغت دارد؛ لغت را می گوید، مترادفش، كلمه را می گوید، برای هر لغت تلفظ امریكایی و بریتانیایی را پیشنهاد می دهد؛ در ضمن جعبه لایتنر را معرفی می كند كه كارایی یادگیری لغت از حالت حافظه كوتاه مدت و تبدیل آن به دراز مدت را به شما پیشنهاد می دهد كه اگر این روش صحیح انجام بشود شخصی كه امروز آن لغت را می خواند، كلمه را می تواند 5 یا 6 ماه شاید هم بیشتر از این در ذهن خودش داشته باشد. به نظر من بهترین روش می تواند روش Flash Book باشد كه ما انجام دادیم و به صورت دائم به صورت جعبه لایتنر است كه در تمام بخشهای زبان دانش آموزان را تقویت می كند. بخش Listening با شنیدن CD، بخش Speaking، بخش كاربرد كلمه در مثال، كه هر كلمه دارای یك مثال است و غیره.

فكر می كنید بخش Speaking برای كنكور لازم باشد؟

لازم نیست ولی چیزی كه هست هر چقدر شخص توانایی اش به زبان، تسلطش بیشتر باشد درك عمومی آن شخص نسبت به آن در امتحان بالا می رود به ویژه توی بخشی مانند درك مطلب.

برای پاسخگویی به تستهای درك مطلب چه راهكارهایی را توصیه می كنید؟

درك مطلب می تواند چندین مورد باشد، درك مطلب مثل درك فیلم هست. درك فیلم یعنی چی؟ شما یك فیلم را به زبان آلمانی را می بینید، قشنگ نگاه می كنید، هیچی هم از زبان آلمانی متوجه نمی شوید، اما حركتها و اكشنهایی كه توی فیلم انجام می شود به شما این را می گوید كه موضوع داستان از چه قرار هست. درك مطلب هم حدوداً همین است. شخص تسلط 100 درصد به كلمات ندارد، با صرف نظر از لغات مشكل متن را حدس می زند. وقتی كه متن را حدس بزنید به پیام داستان می رسید و به سوالات جواب می دهید. یكی این، یكی این است كه نه بعضیها می آیند چه كار می كنند؟ اول پاسخ تست ها را می خوانند، تستها را پاسخهایش را می خوانند بعد تازه متن را می خوانند؛ كه به هر 2 این روشها، روشهای اشتباهی نمی شود گفت؛ روشهای خوبی هست ولی مهمترین ایده توی بخش درك مطلب فهمیدن موضوع هست نه فهمیدن كلمه به كلمه كتاب؛ فهمیدن كلمه به كلمه و لغت به لغت، به آن قسمت می گوییم جایگزینی لغت یعنی بخش لغت نه بخش درك مطلب.

علیرغم اینكه برنامه ریزی هر شخصی كاملاً متفاوت است ولی برای داوطلبانی كه آشنا نیستند به منظور اینكه حدوداً بدانند هفته ای چند ساعت در یك بازه چند ماهه مطالعه داشته باشند تا بتوانند در دانشگاه های معتبر سراسری روزانه و شبانه پذیرفته بشوند، پیشنهاد شما چیست؟

من بخش گرامر را كه یك بخش خاصی است حالا یا كلاس می روند یا كتاب را می خوانند، نمی توانم وقت خاصی را برای طرف بگویم، بیشتر بستگی به توانایی شخص دارد اما من بیشتر بخش لغت مد نظرم هست. لغت از آنجایی كه فرار هست، باید شخص یك برنامه ریزی را بگذارد كه هر روز بگذارد حتی اگر مقدار آن روزش هم كم باشد؛ مثلاً توی نحوه كتابهای فلش كارت ما و Flash Book ما، ما به بچه ها پیشنهاد می دهیم كه از وقتهای تلف شده شان استفاده كنند. یعنی چی؟ شما بین 2 تا كلاس 15 دقیقه وقت دارید 20 دقیقه وقت دارید؛ ما به بچه ها می گوییم از این 20 دقیقه، 10 دقیقه اش را استراحت كن، 10 دقیقه لغت بخوانند. 10 دقیقه لغت به این معنی نیست كه 20 تا لغت بخوانید یا 10 تا كلمه بخوانید، منظور این است كه 1 یا 2 تا لغت بخوانید یعنی به عبارتی برای یادگیری هر لغت 2 تا 3 دقیقه وقت بگذارید و در ضمن مرور هم داشته باشید روی لغتها. از وقتهای تلف شده ای كه شخص در طی روز استفاده می كند، لغت بخواند یعنی اگر ما بیاییم وقتهای تلف شده شخص را جمع بزنیم، می بینیم وقت تلف شده شخص زیاد هست اما هر روز بخوان یعنی زمان خالص نگذار. به نظر من این كه بعضی ها می آیند مثلاً می گویند از ساعت 5 تا 6 هر روز من زبان بخوانم، این روش قشنگی نیست. یاد گیری زبان باید به طور مدام انجام بشود از وقتهای تلف شده. شما اگر امروز 1 ساعت وقت بگذاری 3 روز بعد فردای آن هم نخوانی، 2 روز بعدش هم نخوانی، روز سوم بیای، تمام كلمات فراموش می شود در نتیجه یادگیری لغت یا زبان تداوم می خواهد. این تداوم با زمان كم هم در روز ولی به صورت مستمر امكان پذیر است. مثلاً می گویم شما در روز 20 تا وقت تلف شده داری، از 5 تا از این استفاده كن اما هر روز باشد یعنی روزی 5 تا وقت تلف شده. در ضمن در هنگام وقت تلف شده به مطالب قبلی هم مرور بزنید یعنی به عبارتی بهتر است بگوییم بدون اینكه وقت بگذاری زبان بخوانی. شما وقت كامل نباید بگذاری مگر اینكه برای گرامر. به عبارتی وقت نمی گذاری، زبان می خوانی. به عبارت بهتری می گوییم از وقت های تلف شده تان زبان بخوانید.

شما پیشنهاد می كنید كه داوطلبان چه میزانی از تایمشان را به یادگیری زبان مانند حفظ كردن لغات اختصاص بدهند و چه میزانی را به تست زدن؟

زمانی شما می توانی تست بزنی كه كلمه بلد باشی. وقتی كلمه بلد نیستی اصلاً تست زدن معنی ندارد. خب تست زدن فقط طرف می رود پاسخ نامه اش را نگاه می كند. اول باید بخش یادگیری لغت به صورت یادگیری كلمه در داخل مثال، در داخل سوال، مشخص بشود، یادگیری برود بالا بعد در قالب همان لغتها تست بزنید. من پیشنهاد می دهم كه مثلاً شخص اگر می خواهد به یك هدفی برسد، یك برنامه 3 ماهه دارد، 2 ماهه یا 3 ماهه لغت ها را بخواند، بعد از اینكه تمام كرد تست بزند یا اینكه در موازاتش تست بزند ‌یعنی یك درس، مطلب، موضوعی را می خواند، موضوع ‌درس را می خواند بعد از اینكه تمام شد در طی یك هفته دقیقاً بعد از آن یك هفته بیاید تستهای همان موضوع را بزند كه بر اساس همان لغتها است نه لغتهای فراتر از آن. مطلب خوانده می شود، تست هایش زده می شود.

شما تستها را به نحوی طبقه بندی كرده اید كه فقط شامل همان لغتها باشند؟

بله دقیقاً همین است. ما حالا برای کتابهای جدیدمان آمدیم مثلاً لغتهای درس 1 پیش دانشگاهی را به صورتکاربردی با بچه ها کار کردیم، لغت را گفتیم، لغت را در قالب مثال یاد می دهیم، تمرین و ممارست یک درس را انجام میدهند بعد از اینکه انجام دادند می روند درس 1 را تست می زنند. طبقه بندی با توجه به آن توانایی مطالب خواندنی است. شما نمی توانید یك درس را بخوانید بروید نمونه تستهای دوره های قبل كنكور را بزنید؛ 10 درس بخوانید بروید نمونه تستهای دوره های قبل كنكور را بزنید. باید تسلط 100 درصد انجام بشود به صورت طبقه بندی بعد از اینكه طبقه بندی تمام شد، شما می توانید تستهای كلی بزنید. دقیقاً تمام مطالب هم به این شكل است، شما وقتی كتاب را كامل كردید، تمام شد، می توانید تسلط داشته باشید كه به نمونه سوالات دوره قبل جواب بدهید وگرنه جواب دادن به سوالات ناقص خواهد بود.

منظورتان این است كه داوطلبی كه یك پروسه 4 ماهه دارد باید حدود 3.5 ماه این 4000 لغت را حفظ بكند بعد از آن به سوالات كنكور پاسخ بدهد؟

بله دقیقاً. شما اگر حساب كنید یك شخصی با یك حوزه لغتی 4000 تا مواجه است، این 4000 تا را باید تفكیك كند برای خودش؛ بیاید این 4000 تا را تقسیم بر 4 ماه یعنی 120 روز كند هر روزی برای خودش به طور متوسط حدود20 تا 25 تا كلمه بگذارد كنار؛ در ضمن هر چقدر هم جلوتر می رود كلمات قبلی را مرور كند. بعد از اینكه این مراحل را انجام داد با توجه به آن طبقه بندی زمانی می تواند این 4000 تا كلمه را برای خودش 100 تا 100 تا بخواند بعد از اینكه 100 تا خواند تستهایش را بزند. به عبارتی ما می توانیم بگوییم كسی كه 4 ماه وقت دارد باید پیش خودش حساب كند كه توی این 4 ماه 3000 تا كلمه باید بخوانیم؛ اگر این 3000 تا را حساب كنیم یك عددی حول و حوش 20 تا كلمه در روز باید بخواند؛ زمان و تایم خودش را بر اساس 20 تا كلمه مشخص كند.

با توجه به اینكه اشاره فرمودید در كنكور سراسری تعداد سوالات كمی از گرامر است و با توجه به وقتی كه باید برای تمام لغات كنار بگذارند، مباحثی از گرامر هستند كه پیشنهاد شود داوطلبان بیشتر روی آنها تمركز كنند یا اینكه كامل باید تمامی گرامرها را مطالعه كنند؟

نه، یك سری مباحث هست كه به عبارتی مهمتر از بقیه مباحث هستند، به ویژه مباحث پیش دانشگاهی،‌ كه روی این ها تمركز بیشتر می شود ولی بقیه هم باید خوانده شود. چرا بقیه باید خوانده بشود؟ چون هیچ گارانتی وجود ندارد از این قسمت سوال نیاید. ولی ریتم سوالات می گوید كه از 27 فصل كتابی كه ما مشخص كردیم، 14 قسمتش خیلی فعال است یعنی بیشتر آن برای دانشگاه سراسری است و برای دانشگاه آزاد از 27 فصلی كه ما مشخص كردیم ‌25 فصلش فعال است كه هر دوره سوال می آید كه بین آن 13 یا 14 فصل برای دانشگاه سراسری باز هم یك سریشان بسیار بسیار فعال هستند یعنی همیشه می آیند كه آنها هم مشخص هستند.

این قسمتها در كتابتان مشخص است؟

توی كتاب مشخص هست؛ ولی اینكه شخص مستقیماً برود همان را بخواند و دقیقاً همان نتیجه را بگیرد خیلی سخت است.

شما طبق تجربه و ارتباطی كه با دانشجویان دارید پیشنهاد می كنید كه داوطلبان روزانه چه میزان ساعتی برای زبان اختصاص بدهند؟

به طور متوسط یك ساعت و نیم.

برای جلوگیری از فراموشی لغات كه فرمودید با استفاده از فلش كارتها مرور مستمر داشته باشند؛ برای گرامر چطور؟

گرامر هم همین هست. شما مثلاً امروز یك بخشی به نام ضمیر را می خوانید مطلب را كه خواندید یاد گرفتید، فردا می روید زمان را می خوانید. قبل از این كه زمان را بخوانید، یك نگاهی به مطلب جلسه قبل، ضمیر بیاندازید. شما جلسه سوم به شرطی ها می رسید قبل از اینكه شرطی ها را بخوانید ‌2 تا موضوع قبلی را یك نگاه كنید بعد شرطی را تاكید كنید. هر چقدر مرور می كنید، قبلیها را نگاه كنید. مطلب جدید تكرار می شود، قبلیها فقط نگاه زده می شود. اگر شخصی با این روش ادامه بدهد مطمئناً بخش گرامرش هم متحول می شود.

داوطلبانی كه هدفشان فقط قبولی است با توجه به محدودیت زمانی كه دارند برای اینكه بتوانند از زمانشان استفاده بهینه بكنند، شما پیشنهاد می كنید كه فقط مباحث مهم را بخوانند یا این قدر بین مطالب پیوستگی هست كه امكان این كار نباشد؟

اگر قرار باشد كه فقط لپ مطلب را بخوانند باعث می شود كه برای بخش دانشگاه سراسری كتاب دبیرستان، پیش دانشگاهی لغتهایش را بخوانند به اضافه یك سری مطالب بسیار مهم كه توی درس زبان هست توی بخش لغت. حالا برای بچه هایی كه می خواهند فقط برای دانشگاه آزاد این زمان كم را دارند آنها فقط گرامر باید بخوانند یعنی گرامرهایی كه همیشه تكرار می شود ولی اگر قرار است به این شكل باشد بچه های دانشگاه سراسری فقط پیش دانشگاهی را بخوانند به اضافه 4-5 بخش بسیار بسیار فعال گرامر برای دانشگاه سراسری و بچه های دانشگاه آزاد فقط بخشهای فعال گرامر دانشگاه آزاد.

یكی از سوالات داوطلبان این است كه امكان دارد این درس را سفید بگذارند و با 2 درس عمومی دیگر جبران كنند؟

خب به نظر من این یك كار اشتباهی هست. مثلاً می گویم ما به بچه ها توی كلا س ها می گوییم زبان حتی درصد پایینش هم عالی است. درسهایی هستند مثل درس های اختصاصی، پایه، مثل ریاضیات توی درسهای اختصاصی خیلی مهم هست حتی درصد 10 هم؛ توی درسهای عمومی هم همین وضعیت برای زبان حاكم هست. حالا بعضی ها به نیت 80-70 می آیند، به نیت 100 می آیند اما توی وسط ناامید می شوند اما اگر درصد پایین بزنند باز هم خوب هست، چون خیلیها این درصد را هم نمی زنند؛ در نتیجه درصد پایین حتی 10 درصد، 20 درصد، 30 درصد برای كسی كه زبانش خوب نیست ‌یا اصلاً از زبان ناامید است یك درصد رویایی و شدنی است نمی شود گفت نشدنی است. بله كسی كه ممكن بیاید نیتش 70 باشد به نظر خودش هم 50 نمی زند اما مطمئن باشد اگر 20 درصد هم برای آن 50 درصد هم تقلا كند، 20 درصد خیلی بهتر از صفر است چون می شود گفت 80 تا 85 درصد از بچه هایی كه توی دانشگاه سراسری می زنند درصد 10 هم نمی زنند، 15 هم نمی زنند در نتیجه كسی كه می آید 10، 15، 20 درصد می زند، این 20 درصد می شود گفت برای آن یك برگ برنده است؛ یك درصد رویایی و خیلی خوب است.

با توجه به نحوه طراحی سوالات این درس اگر داوطلبان بین دو گزینه 50-50 شك داشته باشند شما پیشنهاد می كنید كه یكی را بزنند یا اینكه نكات گمراه كننده ای بكار می برند كه نزدنش به نفع است؟

بستگی به تعداد سوال دارد اگر تعداد سوال پایین باشد مثلاً 20 تا 25 تا سوال باشد بهتر است كه نزنند. من ترجیح می دهم نزنند.

داوطلبانی كه مطالعه عمیق ندارند معمولاً سر جلسه كنكور در تعداد قابل توجهی از سوالات شك می كنند. با توجه به این مورد نظر شما این است كه نزنند؟

بله، به نظر من نزنند.

اشتباه آن دسته از داوطلبانی كه علیرغم مطالعه كافی، تست زدن زیاد، شرکت در کلاسهای کنکور مناسب نتیجه موردنظرشان را در درس زبان عمومی نمی گیرند را چه مواردی می دانید؟

به نظر من اولین چیزی كه می تواند باشد استرس است، فشار استرس بیرونی ممكن است باشد. دو، دقت پایینشان هست؛ دقتتشان را بالا نمی برند. سه، اشتباه كردن هست همان چیزی می شود گفت مثل دقت است؛ اشتباه در درك موضوع هست، مثلاً می گویم، شخص 15 تا موضوع را خوانده، اما بین 25 تا 30 تا تست گمش می كند، نمی داند موضوع بر اساس كدام قسمت است. یكی گم كردن موضوع است، یكی بی دقتی است و یكی هم می شود گفت استرس هست.

بی دقتی كه می فرمایید بی دقتی سر جلسه كنكور است یا شامل بی دقتیهایی كه زمان مطالعه هم داشتند، می شود؟

بیشتر در زمان مطالعه شكل می گیرد كه به سر جلسه امتحان كشیده می شود.

اگر نكته دیگری برای كسب درصد عالی در زبان عمومی هست بفرمایید.

اگر درصد بالا می خواهند باید خیلی عمیق و پایه ای كار كنند. چیزی كه ما پیشنهاد می دهیم این است كه همیشه اول با پیش دانشگاهی شروع كنند بعد از اینكه پیش دانشگاهی شروع كردند مطلب پیش دانشگاهی را رها نكنند بروند مثلاً بخش دانشگاهی را بخوانند؛ همزمان كه دانشگاهی می خوانند به قبلیها هم یك نگاهی داشته باشند. برای جلوگیری از فراموش شدن مطلب است. پس اول پیش دانشگاهی، پله ای بروند بالا؛ در هر مطلبی هم كه می خوانند، قبلیها را هم یك مرور داشته باشند. ما این را در كتابهایمان گذاشتیم به نام جعبه لایتنر، یا جعبه حافظه، با شكل جعبه حافظه و جعبه لایتنر مطمئناً موفق می شوند حتی این را هم می توانند برای گرامرشان هم اعمال كنند و این عمل به نظر من حداقل توی یك پروسه 5 تا 6 ماهه باید انجام بشود. اگر می خواهند یك درصد عالی بزنند حداقلش 5-6 ماه است اما به صورت پروسه ای و به صورت یادگیری لغت از طریق وقتهای تلف شده نه به صورت این كه شما بیایید روزی 2 ساعت برای یك درس وقت بگذارید، من خودم اعتقاد به این ندارم. حالا شاید هم غلط نباشد ولی من اعتقاد ندارم؛ من اعتقاد دارم كه لغت باید به صورت فراوان در ذهن داوطلب مرور بشود. هر چقدر فراوانیش بیشتر باشد و نگاه به آن كلمه بیشتر باشد، كلمه توی ذهن دانش آموز جا می افتد. یك مثال می زنم، شما اگر یك شخصی را برای بار اول ببینی چهره آن شخص توی ذهن شما بعد از 2-3 ساعت از بین می رود؛ شما اگر یك شخص را 10 بار ببینی، بیشتر از چهره شخص در ذهن شما است؛ شما اگر این 10 بار را 100 بار كنید، مسلماً جزئیات چهره هم در ذهنت می ماند و هر چقدر این بیشتر باشد حتی جزئی ترین حركات آن شخص، چهره آن شخص هم در ذهن شما است؛ این دلیلش تكرار است. كلمات باید تكرار بشوند، مرور بشوند. هر چقدر مرور بیشتر صورت بگیرد، تكرار بیشتر صورت بگیرد یادگیری عمیقتر می شود. كسی كه می خواهد یادگیری عمیق داشته باشد باید تكرار و مرور كلمات داشته باشد. حتماً نه فقط تكرار و مرور كلمات، تكرار و مرور گرامر هم همین وضعیت است. پس بهترین راهی كه می شود پیشنهاد داد و تكرار و مرور انجام بشود و بهترین وقت، وقت های تلف شده است. شخص اگر 5 دقیقه وقت برای یك كلمه می خواهد بگذارد، 3 دقیقه را برای یاد گیری كلمه بگذارد، 2 دقیقه را برای مرور مطالب قبلی اش بگذارد. هیچ كلمه ای را هیچ وقت شروع نكنید مگر اینكه قبلیها را نگاه كنید. قبلی ها را فقط نگاه كنید، جدید را تكرار و تمرین كنید. من همیشه تو كلاس هایم این را می گویم قبل از این كه جدید را بخوانید، قبلی را نگاه كنید. نگاه با سرعت خیلی زیاد، نه اینكه شما بیایید مثلاً قبلیها 150 تا یا 300 تا كلمه دارید بیاید 300 دقیقه وقت بگذارید نه؛ 300 تا كلمه می تواند در 300 ثانیه انجام بشود یا زیر این مقدار. فقط نگاه كنید كلمات را، جدید را تكرار و تمرین كنید با صدای بلند قبلیها را فقط نگاه كنید.
منبع : کارشناسی




نوع مطلب : کاردانی به کارشناسی، 
برچسب ها : مصاحبه با استاد حبیب وند پیرامون درس زبان عمومی در کنکور کاردانی به کارشناسی، کاردانی به کارشناسی، زبان عمومی، کنکور،
چهارشنبه 9 فروردین 1391




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت◄ کارشناسی ►خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
چاپ این صفحه